The Voice of Social

Posted on Updated on

Perustimme tämän blogin matalan kynnyksen tiedon välittämisen tilaksi, jossa alan ammattilaiset ja asiakkaat voivat välittää tietoa alan ulkopuolisille. Tämä on sinun tilasi sosiaalialan työntekijä. Toivomme teidän täyttävän sen niillä kommenteilla, ajatuksilla ja näkökulmilla, joista olette tähän mennessä ajatelleet, että ”tuostakin pitäisi kirjoittaa johonkin”.

Sosiaalialan työ nähdään usein työntekijän ja asiakkaan välisenä kahdenkeskisenä työnä, eikä alalla ole perinteitä tuoda julki työssä kertyvää tietoa tai pyrkiä vaikuttamaan. Tiedontuotanto ja -hallinta kuuluvat alan arkipäiväisiin toimiin, mutta tietoa tuotetaan lähinnä asiakasasiakirjoihin, lausuntoihin ja raportteihin.

Tiedon tuottaminen asiakastyöstä ja sosiaalisista ilmiöistä on tärkeää, sillä julkisen keskustelun avulla voimme lisätä ymmärrystä niitä kohtaan. Asiat kehittyvät parhaiten sosiaalisesti. Ymmärryksen lisääminen on olennaista, sillä asiakkuuteen liittyy usein häpeää, joka johtuu ilmiöihin ja palveluihin liittyvistä uskomuksista ja ennakkoluuloista. Stigma ja tiedon puute ovat on merkittävimpiä syitä palveluiden alikäyttöön.

Media tuottaa usein mustavalkoisen ja kärjistetyn kuvan sosiaalialasta sekä sen asiakkaista, jolloin meidän alan ammattilaisten tehtäväksi jää virheellisten tulkintojen oikominen. Kieltäydymme liian usein kommentoimasta asioita, nojaten vaitiolovelvollisuuteen. On kuitenkin monia tilanteita, jolloin asioita voi ja pitää kommentoida yleisellä tasolla. Julkisuutta saa käyttää toimintalogiikan selittämiseen sekä asiakkaiden oikeuksien puolustamiseen ja sosiaaliturvajärjestelmän epäkohtien muutospyrkimyksiin.

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu siten, että kunnissa työskentelevät sosiaalialan työntekijät toteuttavat työssään yhteiskuntapolitiikkaa. Politiikkaa taas säätelevät niihin tehtäviin äänestetyt ja valitut henkilöt. Mikäli päättävillä tahoilla ei ole riittävää ymmärrystä sosiaalialan toimintaperiaatteista, sosiaalisista ilmiöistä tai niiden ehkäisyn ja ratkaisun keinoista, on tilanne samankaltainen kuin he hyllyttäisivät säkki päässä posliinia lasikaupassa. Vahinkoja sattuu varmasti.

Kannustamme teitä spontaaniin kirjoittamiseen ja kommentointiin. Molempia voitte tehdä nimimerkillä tai omalla nimelläsi. Tuokaa ne kehittävät työpaikan kahvipöytäkeskustelut tänne josta ne näkyvät ja kuuluvat muuallekin.

Terveisin,
Blogin ylläpitäjät

Advertisements

One thought on “The Voice of Social

    Leena Korhonen said:
    11.11.2013 15.09

    Kiitos Sosiaalisen tekijän pioneereille! Tämä on suurenmoista ja siksipä aloitan itseäni askarruttavilla ja puhuttelevilla asioilla sosiaalityön viitekehyksessä.

    Tämä on konkreettista jatkoa sosiaalityön areenalla tapahtuvalle käytännölle, jossa asiakkaat ovat elämänsa asiantuntijoina mukana kehittämässä sosiaalityötä. Asiantuntija-asiakkaat ovat tuoneet sosiaalityöhön uudenlaista ulottuvuutta ja näkemystä. Sosiaalityö ei jää enää tuntemattomaksi. Asiakkaat yhdessä sosiaalityöntekijöiden kanssa keskustelevat sosiaalityön kehittämiseen liittyvistä asioista tuoden työhön tärkeän asiakasnäkökulman. Kotikuntani asiantuntija-asiakkaat ovat voineet kertoa näkemyksensä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa ja osallistuneet eri tilaisuuksiin tuoden omaa näkemystä sosiaalityöntekijöille. Olemme olleet ottamassa viime vuosien aikana merkityksellisiä askelia sosiaalityön kentällä. Toivottavasti avoin ja asiakkaiden näkemyksiä yhä enemmän huomioiva työ jatkuu ja kehittyy.

    Edellä mainitun kaltaisissa asioissa, ollaan mielestäni oikealla tiellä, mutta ikääntyneiden ihmisten arki ja arjessa selvliäminen ei vieläkään ole siinä mittakaavassa näkyvää sosiaalityön keskusteluissa, kun sen toivoisi olevan. Ikääntyneet ihmisten arjessa kohtaamat ongelmat tulisi nostaa esille samassa mittakaavassa kuin muutkin asiat. Ikääntyneet ihmiset kohtaavat arjessaan paljon erilaisia haasteita eikä niitä pidä jättää silleen. Onhan aika kummallista, jos ikääntyneiden ajatellaan selviävän haasteisesta arjesta, kun samaan aikaan nuoremmillakin henkilöillä saattaa olla haastetta selvitä yhteiskunnassa kohtaamistaan epäkohdista. Ikääntyneiden oikeudet arvokkaaseen vanhuuteen tulee ottaa vakavasti ja keskusteluissa esillä. Esimerkiksi ikääntyneiden asuminen, toimijuus ja sosiaalisten ongelmien näkymättömästä näkyväksi tuominen, jotta avun saaminen mahdollistuu ovat asioita, joita tulisi pohtia enemmän. Tässä asiassa haluan itse olla aloittamassa keskustelua ja tuomassa esille tällä tavalla tärkeäksi kokemaani teeman.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s