Systeemi kusee!

Posted on Updated on

Hyvinvointivaltiossa ihminen joutuu ponnistelemaan kovimmin silloin, kun hän on vaikeuksiensa vuoksi heikoimmillaan. 

Teen työtä päihdekuntoutujien parissa, ja yrititimme asiakkaani tahdosta hoitaa hänen raha-asioitaan kuntoon. Tämä tarina kertoo siitä, millaisia vaikeuksia kohtasimme palvelujärjestelmässä. Minä ja asiakkaani tiedämme, ettei hän olisi selvinnyt yksin. Kun ei hahmota järjestelmän rakenteita ja toimintakäytäntöjä, eksyy helposti ja lopulta turhautuu.

Jo toimeentulotuen hakemiseen liittyi monenlaisia kompastuskiviä. Asiakkaani oli jättänyt toimeentulotukihakemuksen, mutta kysellessäni sosiaalipalvelutoimistosta hakemuksen perään, sitä ei löytynyt. Lisäksi asiakkaani sosiaalityöntekijä oli vaihtunut. Yrittäessäni selvittää kaupungin vaihteesta kuka oli uusi sosiaalityöntekijä, sain väärää tietoa.

Kaisi 2Kun toimeentulotukihakemus ja oikea sosiaalityöntekijä vihdoin löytyivät, kaatui sosiaaliviraston asiakastietojärjestelmä, eikä työntekijä voinut sen vuoksi tehdä päätöstä. Odotimme ja pelkäsimme, että asiakkaan vuokrarästit ehtivät mennä perintään.

Asiakkaani halusi  selvittää velkojaan. Selvittelin sosiaalista luototusta varten hänen velkasaldoaan eräästä valtion virastosta. Kolmella ensimmäisellä soittokerralla minulle kerrottiin, ettei asiakkaalla ole velkaa.

Vasta neljännellä kerralla sain vihdoin oikean velkasaldon. Yritin selvittää, mistä väärän tiedon antaminen moneen kertaan johtui, mutta en saanut koskaan vastausta. Vaistoni ja velka-asioiden ”konsulttini” patistivat selvittelemään asiaa perusteellisesti. Ilman sitä olisi velka-asioiden hoitaminen ollut täysin turhaa: kyse oli isosta summasta, joka jälkikäteen esille tulleena olisi kaatanut kaiken.

Ohjeistin velkojat lähettämään velkojen maksatustiedot itselleni sähköpostiin laskun kera. Sain niistä vain osan. Osa laskuista meni asiakkaalleni. Onneksi ehdin varoittaa häntä, eikä hän pelästynyt ja luullut niitä uusiksi veloiksi.

Sovitusta maksuohjelmasta huolimatta, eräs velkoja lähetti asiakkaalle useita velkakirjeitä, ja yhdeltä taholta tuliKaisi 1 jopa 4 000 euron ulosottoilmoitus. Kun kyselin, mistä tämä johtuu, minulle vastattiin yksinkertaisesti ”järjestelmien vain olevan sellaisia”. Asiakkaani ennätti avata ulosottokirjeen, ja tämä järkytti häntä pahasti. Ulosottomies ei liioin pysäyttänyt ulosottoa, vaikka oli jo saanut ilmoituksen ulosoton päättymisestä. Niinpä asiakkaalta perittiin palkasta 1/3 ulosottoon, ja teimme töitä summan takaisin saamiseksi.

– Ei tällaista yleensä tapahdu. Poikkeustapaus, meille sanottiin. Väitän vastaan. Näin käy koko ajan ihmisille, jotka yrittävät aukoa solmuun menneitä asioitaan.

Työntekijänä on helppo mennä luomamme järjestelmän, byrokratian, pilkkujen ja työpöydän taakse. On helppo unohtaa keneen ongelmat lopulta osuvat, ovat ne sitten joko automatisoitujen järjestelmien virheitä, työntekijän väsymystä tai huolimattomuutta.

Luottamuksen kasvattaminen siihen, että voi tulla autetuksi, on hidasta. Eikä meillä työntekijöilläkään ole aina varmuutta siitä, selviävätkö asiat, tai väsyykö asiakas tai työntekijä yrittämään. Vain puuttumalla toimimattomiin käytäntöihin muutos on mahdollista. Jos hautautuu byrokratiaan tai pakenee pöydän taakse, katoavat aistit. Ei pysty kokemaan tilanteita niin kuin asiakas ne kokee.

Työtä on paljon ja itseään pitää suojata. Totta. Meitä kuitenkin tarvitaan asiakkaiden tueksi, oppaiksi ja puskureiksi järjestelmien rattaissa. Meiltä vaaditaan valppautta, joustavuutta ja reaktiokykyä.Kaisi 3 Paneutuvalla työotteella ui usein syvissä vesissä. Asiakkaiden elämä tulee iholle ja tuntuu. Mutta samalla rikastuu hienoilla kohtaamisilla ja oppii paljon itsekin. Asiakkaani asioita selvitellessä horjuimme ja toivo oli mennä muutaman kerran, mutta olemme edelleen pystyssä.

 

Kaisla

Kirjoittaja työskentelee järjestössä ja tekee sosiaalityötä päihdekuntoutujien parissa.

 

 

Mainokset

One thought on “Systeemi kusee!

    Luotto Tiedoton said:
    14.5.2014 21.42

    Täysin samat kokemukset päihdekuntoutujan auttamisesta niin ulosoton kuin luultavasti samaisen valtion virastonkin kanssa. Olemme saaneet sieltä jopa todistuksen maksetuista veloista joka on myöhemmin osoittautunut virheelliseksi. Missään en ole 2000-luvulla törmännyt a)yhtä huonosti toimivaan tietojärjestelmään ja b) yhtä ala-arvoiseen palveluun. Mutta poikkeuksiahan riittää kun olet velkaantunut, päihdeongelmainen ja rikosrekisterin omaava.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s