Työttömälle tarjotaan uutta raippaa

Posted on Updated on

(Päivitys postaukseen 24.10.2014, klo 14.15: Työ-ja tasa-arvovaliokunta on tänään linjannut, ettei ehdotettua (HE 162/2014) puhelinkarenssia hyväksytä.)

Poliittisissa korupuheissa luvataan vähentää köyhyyttä, syrjäytymistä ja eriarvoisuutta. Samaan aikaan puuhaillaan hiljaisuudessa lakimuutosta, joka uhkaa työttömän hyvinvointia.

Eduskunnassa valmistellaan työttömyysturvalain muutosta, joka olisi tulossa voimaan ensi vuoden alussa. Lakiin suunnitellaan uutta karenssia, joka on toteutuessaan erittäin ankara ja aiheuttaa kohtuuttomia tilanteita työttömän arkeen ja toimeentuloon.

Työttömyysturvalakiin (2a luku  9§) ehdotetaan lisäystä siten, että työtön työnhakija voi menettää oikeutensa työttömyysturvaan 15 vuorokauden ajalta, jos häntä ei tavoiteta puhelimitse työllistymissuunnitelman laatimista tai tarkistamista varten. Puhelinaika ilmoitetaan vähintään päivää ennen työttömälle. Muutosta perustellaan sillä, että käytännössä suunnitelman laatiminen ja tarkastaminen voidaan hoitaa niin tapaamisella kuin puhelimessa. Soittoon vastaamatta jättäminen rinnastetaan siihen, että työnhakija jättää saapumatta tapaamiseen.

Ymmärrämme tarpeen tehostaa ja joustavoittaa työllistymissuunnitelman tarkistamista, mutta puhelimeen vastaamattomuudesta koituvat seuraukset ovat kohtuuttomia. Onko oikeudenmukaista vaatia yhdeltä ryhmältä lakiteitse puhelinpäivystystä, jotta heidän toimeentulonsa olisi turvattu? Päivän varoitusaika on myös liian lyhyt.

Muutosehdotus on laadittu niin epäselvästi, ettei kukaan ymmärrä, miten soitto käytännössä tapahtuu tai millä perusteilla karenssi lankeaa. Annetaanko työnhakijalle tarkka puhelinaika vai odotetaanko hänen vastaavan puhelimeen, missä tilanteessa tahansa ja tekevän selkoa elämäntilanteestaan julkisilla paikoilla, jolloin yksityisyydensuoja vaarantuu? Entä jos puheaika tai akku on lopussa tai puhelin rikki, eikä työnhakijaan saada yhteyttä: katkaistaanko tuet samana päivänä vai yritetäänkö työnhakijaan saada yhteyttä muita reittejä pitkin? Vaikka työnhakija huomaisikin vastaamattoman puhelun, tietää jokainen virastoissa työskennellyt, ettei työntekijöihin usein saa yhteyttä saman päivän aikana, eikä aina seuraavanakaan. Toteutuessaan tämä kohta vaarantaa työnhakijoiden yhdenvertaisen kohtelun, kun virkailijat eri TE-toimistoissa tulkitsevat huonosti muotoiltua lakia yrittäen samalla purkaa jonoja. 

Tuen katkaiseminen on ankara ja lyhytkatseinen rangaistus vastaamattomasta puhelusta. Työttömälle karenssi merkitsee usein vuokrarästiä, maksamattomia laskuja ja henkilökohtaista pahoinvointia, jotka ovat omiaan aiheuttamaan työkyvyn alenemista. Onko tämä nyt sitä juhlapuheissa mainostettua osallisuuden tukemista ja työkyvyn ylläpitämistä? Jos tästä syntyy uusi syrjäyttävä käytäntö, merkitsee se kasvavia kuluja muualle, nopeimmin toimeentulotukeen.  

Mielenkiintoista on, kuinka työttömien kohdalla normeja kiristetään jatkuvasti, vaikka niitä kaikkialla muualla halutaan purkaa. TE-toimistoissa oli syyskuun lopussa 315 000 työttömäksi työnhakijaksi tilastoitua ihmistä, mikä on 30 000 työtöntä työnhakijaa enemmän kuin edellisen vuoden syyskuussa. Rakenteellisen työttömyyden kasvu aiheuttaa tietysti kasvavia menoja valtiolle. Näin muotoiltuna porsaanreikiä täynnä oleva lakimuutos näyttäytyy lähinnä pyrkimyksenä vartioida valtion kirstua.

Työttömät on helppo leimata syrjäytyneeksi oleskeluyhteiskunnan kasvatiksi, jotka sohvanpohjalta uhkaavat yhteiskuntamoraalia, ja siirtää näin globaalin laman seuraus, työttömyys yksilön syyksi ja kannettavaksi. Kuinka pitkälle voidaan mennä työttömän kontrolloimisessa? Asennammeko seuraavaksi työttömiin GPS-paikantimen? Karenssi napsahtaa, mikäli  työtön liikkuu päiväsaikaan työhakuun liittymättömissä puuhissa tai poistuu työnhakualueelta vaikkapa kairaan puolukan hakumatkalle.

Osana kansallista normipurkutalkoota, hallinnon tehostamisen ja byrokratian keventämisen tavoitteita ehdotammekin  työttömyysturvalain  uudistamista niin, että erilaisista sanktioista ja karensseista luovutaan.  Tutkimukset puoltavat myös saktioiden purkua, sillä karenssit vain syväntävät huono-osaisuutta ja sotivat työllistämis- ja aktivointitoimenpiteiden tavoitetta vastaan: saada ihminen takaisin työmarkkinoille.

Kiitos Kuka kuuntelee köyhää -verkoston keskustelijoille.

Blogin ylläpitäjät / Emilia, Helena, Laura

neppari

Hallitusohjelma http://valtioneuvosto.fi/hallitus/hallitusohjelma/pdf-stubb/fi.pdf

Hallituksen esitys lakimuutoksesta http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140162#idp1810432

Tilastokeskus http://tilastokeskus.fi/til/tyti/2014//09/tyti_2014_09_2014-10-21_tie_001_fi.html

Airio, Ilpo & Niemelä, Mikko (2013) Työmarkkinatuen saajien koettu terveys ja toimeentulo. Teoksessa: Mikko Niemelä & Juho Saari (toim.) Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1

Advertisements

28 thoughts on “Työttömälle tarjotaan uutta raippaa

    Jarmo Kalevi Moilanen said:
    31.10.2014 17.59

    pitäs tasaarvon vuoksi myös asettaa eduskuntaan kellokortit ja kansanedustajilta kuukauden palkka pois jos eivät ole täysistunnossa paikalla :!

    Markus said:
    28.10.2014 20.08

    Ehdotan että eduskuntaan asetetaan saapas…ilman erorahoja kaikki ulos..nillä säästöillä pakkotyöllistetään työttömät kohtuullisella palkalla..vaikka rakentamaan kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.ja jos homma toimii, jatketaan,eduskuntaan voidaan ottaa hätätapauksessa rekryfirmojen kautta kiireapulaisia järjestämään kansanäänestys jossain asiassa jos tarve vaatii..tai 8e/pv työhön 3kk:den tutumisjaksolla..oppisopimus mahdollinen.

    Leila Linnove said:
    28.10.2014 18.45

    Pitäisikö kerätä adressi tai järjestää mielenosoitus? Mitä tässä voi tehdä, muuta kuin kirjoittaa nettiin?
    Tuulikannel

    Pirkko Kuusela said:
    27.10.2014 11.26

    Työttömälle tulee varata tosiaan mahdollisuus päättää, miten yhteydenotto toteutetaan. Tässähän ei esimerkiksi ole huomioitu kuulovammaisia henkilöitä lainkaan tai henkilöitä, jolla puhelin ei ole ajoittain käytössä heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Lisäksi aika tulee sopia, kenellä tahansa voi olla pakollisia menoja jo sovittuna.

      Mira said:
      31.1.2015 18.31

      Kuvitellaan tilanne, että olet työhaastattelussa, kun työkkäristä soitetaan. Tuon lain mukaan sinulle siis määrättäisiin karenssi siksi, että pidät puhelinta kiinni tai äänettömällä työhaastattelussa. Hölmön hommaa.

    Anna H. said:
    27.10.2014 9.55

    Eipä ole kahteen vuoteen tullut sovittuna päivänä mitään soittoa TE-toimistosta kun pitäisi työnhakua jatkaa. Sydän syrjälläni olen sitten itse soittanut sinne Uudenmaan puhelinvaihteeseen, ja sieltä sanottiin, että aina eivät edes soita, päättävät kuulemma soitosta ”tapauskohtaisesti”. Mielenkiintoista, että tällaisia ratkaisuja tehdään melko mielivaltaisesti, ilmoittamatta asiakkaalle…
    Onkohan kyseessä TE-toimistojen puhelinlaskujen vähentäminen? Näppärää, kun asiakas joutuu soittamaan omilla rahoillaan varmistaakseen, että homma toimii kuten pitääkin.

    Kari R said:
    27.10.2014 7.54

    Laitetaan tasapuolisuuden vuoksi TE-toimiston virkailijoille yhteydenpitovastuullaan olevien asiakkaiden osalta karenssiuhka, eli jollei asiakkaaseen todistetusti oteta yhteyttä tiettynä, tarkkaan sovittuna ajankohtana, virkailijalle seuraa kahden viikon palkanmaksukarenssi.

    Make said:
    26.10.2014 23.50

    Jos todella haluatte muutoksia tähän politiikkaan mitä suomessa on viimeisen 25 vuoden aikana toteutettu. Älkää missään tapauksessa äänestäkö keskustaa, kokomusta tai sossuja.

    JoeLANGLEY said:
    26.10.2014 14.55

    Kaverini oli 30v keskikokoisen konepajan tuotantopäällikkönä. Sinä aikana hän jatkuvasti haki työntekijöitä työvoimatoimiston kautta.
    Koskaan ei löytynyt halukasta työntekijää hyvä palkkaiseen työhön.
    Aina oli tekosyitä, en jaksa seisoa sorvin edessä koko päivää, haluan vai osa aika työtä, liian raskas työ jne, jne.
    Laikaa sakkia ja kukas nyt töitä tekee jos veronmaksajat maksavat kun löhöilee kotona tai lomilla.

      veronmaksaja said:
      26.10.2014 20.55

      Niin että 30 vuoden aikana ei löytynyt yhtään työntekijää? Mitenkähän tällainen firma on pysynyt pystyssä 😀
      Se työn raskaus ei muuten ole tekosyy, kaikki eivät pysty raskaaseen fyysiseen työhön. Sitten pitäisi olla saikulla jatkuvasti, jolloin joku paremmin tietävä voi taas kertoa kuinka kyseinen ihminen laiskottelee.

        JoeLANGLEY said:
        1.11.2014 17.17

        Hyvin pysyi pytyssä firma. Virosto löytyi helpommin työn tekijöotä kun Suomesta ja palkka tarjous oli sama.

      VihaanYleistämistä! said:
      15.6.2015 0.44

      Ja tämähän koskee tietysti kaikkia työttömiä! Jep. Kokeile sinäkin kaikkitietävä joskus elää toimeentulotuella tai kelan työmarkkinatuella ja mieti sitten motivaatiotasi tuohon kyseenalaiseen kommenttiin!

    mirja vaittinen said:
    26.10.2014 9.35

    Hei muistakaa,vaalit tulossa…ÄÄNESTÄKÄÄ!!!

    Hanna said:
    25.10.2014 19.02

    Tämä on jo jossain paikoissa käytössä ja eräällä kaverilleni oli sanottu, että soitetaan 9.00-16.00 välisenä aikana. Kaveri sitten vahti puhelinta koko sen ajan, mutta puhelua ei tullutkaan. Karenssin iski kun ei vastattu puhelimeen, kun työkkäristä mukamas soitettiin.. No onneksi asian sai selvitettyä.

      länsituuli said:
      25.10.2014 19.16

      Puhelinkarenssia ei nyt ainakaan vielä linjattu lakiuudistukseen, mutta tämä onkin metkaa, että karenssit vastamattoman puhelun vuoksi ovat jo joissain paikoissa käytössä. On tullut muissakin kommenteissa esille. Kuten kaverillasikin, asiat on kait on saatu selvitettyä, mutta onhan siinäkin oma vaivansa, että joutuu selvittämään sotkuja. Ja ennenkaikkea huonoa on se, että kohtelu ja linjat ovat niin erilaista ja toimistosta/työntekijästä riippuvaisia.

    Hanna said:
    25.10.2014 10.58

    Systeemi voi toimia vain, jos työkkärillä on oikeasti resursseja ja osaamista järjestää työllistymissuunnitelman laatiminen YHDESSÄ asiakkaan kanssa. Kokemuksesta tiedän, ettei niitä resursseja tai osaamista löydy. Työtöntä ei nähdä asiakkaana, eikä työvoimatoimisto aja hänen etuaan eli työllistä.

    Tirppa said:
    24.10.2014 21.13

    Entäs jos ajat autoa ja työkkäristä soitetaan – ajaessahan on laitonta puhua puhelimeen. Onko pakko vastata tällöin, vai kannustetaanko uudessa systeemissä siis rikokseen?

    Työttömän puolella said:
    24.10.2014 20.31

    Hyvä kirjoitus!

    Mika said:
    24.10.2014 19.35

    Voi hyvät hyssykät sentään! Miettisivät miten niitä töitä jaettaisiin. Isoveli valvoo, mitä jos on puhelinlasku maksamatta kun on karenssissa eikä ole rahaa maksaa? Nyt mennään jo perustuslain rikkomiseen!

    miepä keksin said:
    24.10.2014 18.41

    Työttömien kannattaa varmaan luopua puhelimesta tai ainakin muuttaa numero salaiseksi ja jättää se ilmoittamatta työkkäriin. Tietysti puhelimen voisi ottaa vaikka sukulaisen nimiin niin säästyy karenssilta. Kenenkäänhän ei ole pakko omistaa puhelinta, johon työkkäristä voitaisiin soittaa…. Niinpä tässä vain yksi keino, jolla voisi heti vastata tähän järjettömyyteen. Valtio voisikin lahjoittaa kaikille työttömille puhelimen ja maksaa laskut kanssa. Jalkapantaa kätevämpi!

    Leena Korhonen said:
    24.10.2014 17.42

    Työttömät on syyllistetty jo kautta aikojen poliittisten päättäjien tekemistä virheistä ja virhe arvioinneista ja politiikasta jota ylläpidetään Suomessa. Mitä työllisyyttä se lisää, että syyllistetään jo työttömänä olevat ja ahdistetaan entistä enemmän nurkkaan ? Olisikohan vallanpitäjien aika keksiä muunlaisia toimia kuin työttömien ruoskiminen? Mielestäni olisi. Alkaa jo hävettää tällainen käyttäytyminen ja työttömien käyttäytymisnormien kiristäminen.

    Simo Kurki said:
    24.10.2014 15.39

    Mitä yhteistä on raiskauksella ja taloustaantumalla? Molemmissa tehdään uhrista syyllinen.

    H.V. said:
    24.10.2014 14.32

    Mol.fi-sivustolta pääsee sähköisen asioinnin kautta katsomaan omia tietoja. Siihen sitten rasti ruutuun kohtaan EN OMISTA PUHELINTA. Problem solved. Tämän siis tietysti voi tehdä siitä huolimatta, että omistaa puhelimen. Työkkärin tädin kysyessä asiasta sitten toteaa, että ei ole enää varaa omistaa puhelinta. Näin tein itse, koska en halua olla kyykytettävänä.

    staditintti said:
    24.10.2014 13.51

    Jalkapanta olisi rehellisempi ratkaisu. Sitähän tuollaisen saumattoman tavoitettavuuden vaatimus tarkoittaa.

    mami said:
    24.10.2014 13.47

    Hulluintahan tässä on se, ettei näihin työkkärin numeroihin voi edes soittaa takaisinpäin, koska niihin vastaaminen on automatisoitu. Raaimmillaan voi siis käydä niin, että olet vessassa paskalla ja puhelin soi olohuoneessa ja et pysty tämän oman intiimin toimesi ansiosta puhelimeen vastaamaan. Tästä sitten pätkähtää karenssi niinkö? Tai jos olet jossain tien päällä ja huomaat, että puhelimestasi loppuu juuri virta, niin tämänkö seurauksena sitten joutuu karenssiin?
    – Olisi todella hienoa, jos työkkärin omat virkailijat olisivat itse näin jouhevasti tavoitettavissa, kuin mitä he edellyttävät omilta asiakkailtaan. Onhan se jo tullut selväksi, ettei työkkäri ole olemassa työttömiä auttaakseen vaan etsiäkseen keinoa rangaista…. jos sellainen suinkin vain jostain löytyy.

    Annika Helin said:
    24.10.2014 11.39

    Entäs ne työttömät jotka ovat osa-aikaisesti työssä? Monessa ammatissa voi olla mahdotonta vastata yksityisiin puheluihin kesken työpäivän.

      don Carlos said:
      24.10.2014 18.38

      Kuten tuossa edellä todettiin, mol.fi omilla sivuilla voi sanailla toiveensa yhteydenottotavasta; se voi olla puhelin, kirje tai sähköposti. Jos se ei työttömälle riitä yhteyden saamiseksi, taksiko pitäisi laittaa hakemaan kulmapubista;=J

        JF said:
        24.10.2014 20.59

        Ei se työtön kuppilassa nollasopimuksella töissä oleva voi jättää sitä kulmakuppilan tiskiäkään. Jos työnantaja ei salli puheluita, niin ei se salli taksiajeluitakaan. Nyt rajaa don Carlos noihin rajattoman tyhmiin kommentteihin.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s