Minun voimieni raja on nyt ylitetty

Posted on

Olen ollut hoitajana vanhustyössä jo vuodesta 1980 lähtien. Tällä hetkellä teen sijaisuuksia eri puolilla Etelä-Karjalaa. Vuosien myötä on työnkuvani muuttunut koko ajan kiireisemmäksi, ja arvot ovat koventuneet. Vanhustyö on tänään tuotantotyötä ei ihmistyötä.

Tuotannollisuus tarkoittaa sitä, että työ mitoitetaan minuutin tarkkuudella. Kotihoito on muuttunut sellaiseksi, ettei inhimillisyyttä työssä enää ole ja vanheneva ihminen tarpeineen on unohdettu.

Tämän päivän vanhuspalveluissa vanhus tai hänen omaisensa ei voi vaikuttaa siihen, milloin kotona asuminen ja hoito eivät ole enää mahdollista ja milloin olisi aika siirtyä palvelutaloon tai ryhmäkotiin. Tuotannollisessa vanhustyössä vanhuksen pärjäämisen perään ei kysellä.

Aloittaessani aamulla työni saan puhelimen käteeni. Kun avaan sen, alkaa kello käydä ja työaikani kulua. Puhelimessa on asiakaslista. Siinä näkyy asiakkaan nimi, osoite ja tehtävät. Jokaisen asiakkaan kohdalla näkyy lisäksi, mikä aika saa mennä kunkin asiakkaan luona. Kun aika on tullut täyteen, listassa näkyy seuraava asiakas, matkan pituus ja siihen kuluva aika. Puhelimessa on myös navigaattorin näyttämä reitti asiakkaan luo ja oven aukaisutapa. Tällä systeemillä päiväni etenee kuin autotehtaan liukuhihnatyössä. Hienoa vai mitä?

Mielestäni tämä systeemi on liian tekninen ihmisläheisessä työssä. Vielä joku aika sitten työpäivämme alkoi niin, että aamuisin istahdimme pienenä ryhmänä pöydän ääreen ja kävimme asiakkaat läpi. Vakituisilla työntekijöillä oli omat asiakkaat, jotka he tunsivat. Myös vanhukset ja omaiset tunsivat työntekijät.

koneMinä sijaisena sain työntekijöiltä aamulla melko kattavat tiedot asiakkaistani, jotka sinä päivänä hoidin. Tämä kävi nopeasti. Aikaa kului noin viisitoista minuuttia.

Nyt puhelimesta katsoessani asiakaslistaa en todellakaan tiedä, mitä kunkin asiakkaan oven takaa tulen kohtaamaan. Kukaan ei enää tunne ketään asiakkaista, kun suuri ryhmä hoitaa kaikki kaikkia. Eräs asiakas oli pyytänyt vuoden aikana nimikirjoituksen aina kun uusi hoitaja kävi häntä hoitamassa. Vuoden päästä nimiä oli kolmesataa.

Olen sijaisuuksia tehdessäni kohdannut liian paljon itkeviä hoitajia, kun he eivät jaksa työssään. Olen myös kohdannut liian paljon vihaisia omaisia ja asiakkaita, kun heistä tuntuu, ettei kukaan tiedä heidän asioistaan mitään eikä kukaan enää ota vastuuta mistään.

Mielestäni tämänmallinen vanhustyö on erittäin epäinhimillistä sekä työntekijöitä että vanhuksia ja omaisia kohtaan. Aamuvuorossa asiakaskäyntiä noin kaksitoista, ylikin. Iltavuorossa noin kaksikymmentäviisi. Näin tämä ei yksinkertaisesti voi enää jatkua.

Minua raivostuttaa myös se, ettei vanhusta hoideta enää kokonaisvaltaisesti, vaan koko työ on pilkottu. Minulle on painotettu, että enää ei hoideta kuin todella niin sanotut hoidolliset asiakkaat. Jos vanhus tarvitsee vain nopeita käyntiä, esimerkiksi tarkistuskäyntiä tai pesupalvelua, sitä ei enää tehdä. Asiakas tulee ohjata yksityiselle sektorille. Tällä hetkellä kaikki muu kuin hoitotyö tehdään yksityissektorilla.

Miettikää, miten paljon tämä maksaa asiakkaalle: Ensin maksat hoitotyön ja asumisen, sitten kaupassa käynnin tai ruokapalvelun, siivouspalvelun, jalkojen hoidon, pyykkipalvelun, lääkkeet jne. Kaikki eri tahoille.

Minusta meidän on nyt pysäytettävä tämä oravanpyörä ja saatava vanhustyössä ihmisarvo markkina-arvon yläpuolelle. Pistettävä hanttiin. Meidän ei saa enää vain juosta kovempaa, vaan pysähdyttävä ja katseltava ympärille, katsottava ihmistä. Kysyttävä, miten voit ja hymyiltävä.

Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka käy, jos kaikki päättäisimme näin. Tehdään rauhallisemmin kaikki ja sanotaan päättäjille, ettei nykyinen systeemi enää käy. Käyttäisimme voimamme läheistemme auttamiseen. Olisiko tässä mieltä?

Kuten kirjoituksestani varmasti näkyy, että olen todella väsynyt ja kypsynyt tähän systeemiin, enkä varmasti ole ainoa. Tilanne vanhustyössä tulee aivan varmasti lähitulevaisuudessa räjähtämään käsiin loppuunpalaneiden hoitajien vuoksi.

Lähihoitaja ja sosionomi (AMK)

Lue myös:

Tehostettu itsepalveluasuminen 2037

Ikääntyneiden oikeus moniammatilliseen seiniori- ja vanhustyöhön

 

 

 

 

Advertisements

10 thoughts on “Minun voimieni raja on nyt ylitetty

    Sinimarja Karjalainen said:
    14.2.2016 17.18

    Rahalla saa mitä tilaa… Niin totta tämän päivän Suomessa! Hyvä, että näitä täydentäviä palveluita on olemassa, mutta myös perusjutut pitäisi saada säälliseen kuntoon.

    päivi soininen said:
    14.2.2016 13.56

    Onko tästä aiheesta tehty kansalaisaloite? jos ei niin olisiko nyt aihetta.

    soili said:
    13.2.2016 23.38

    Olen samaa mieltä että vanhustyö on muuttunut huonompaan suuntaan. Toivon todella että asiat muutuisivat. Eihän hoitajat (ihmiset) jaksa enää hoitaa vanhuksia vauhdilla, ei ehdi edes kommunikoimaan ja kuuntelemaan asiakkaan juttuja, kun monet vanhat ihmiset juttelee hitaammin, eivätkä välttämättä muista että hoitajilla on kiire.kun täytyy jo mennä seuraavan asiakkaan luo. Ei se ole enää ihmiläheistä työtä. Hoitajat väsyy ja tressaantuu ja asiakkaat eivät saa niitä vastauksia ja juttutuokioita joita tarvitsevat.Pahoinvointia asiakkailla että hoitajilla.”Huolestunut”

    Pirkko Kallio said:
    13.2.2016 21.01

    Tein kuukauden verran keikkaa v. 2000 yksityisen kotihoitofirman piikkiin. Oliskin ollut edes puhelimet ja navit, mutta piti olla oma kartta, mistä sitten etsit osoitteet ja bussit, millä siirryit paikasta toiseen. Siirtymiset omalla ajalla, omalla kustannuksella. Kymmenen tunnin päivästä saattoi jäädä kuuden tunnin tulot, kun matkoista ei saanut killinkiäkään. Joskus avaimet piti hakea terveysasemalta/kotihoidosta, missä huudeltiin, että täällä on joku tyyppi, joka on menossa Virtaselle… Tuntui kivalta. Vanhukset olivat mukavia, mutta työtahti ei. Et osattiin sitä ennenkin. -90 luvulla kotisairaanhoidossa oli ihan eri meininki. Sijainen sai hyvät raportit ja aikaa oli myös henkisen kunnon huomioimiseen.

      Jari Helenius said:
      13.2.2016 21.23

      Jos avainet haettiin kotihoidosta tai terveysasemalta, tarkoittaa tämä sitä että tämä yksityinen toimija oli itseasiassa kunnan alihankkija ja näin ollen kunnan määrämien sopimusehtojen alaisuudessa. Jos asiakas tosiasiallisesti maksaa palvelunsa itse ja etsii toimittajan vapailta markkinoilta itse (tai omaisten kanssa) ei siinä ole kunnalla mitään tekemistä. Avaimet on asiakkaalla, omaisilla taikka palveluntarjoajalla sopimusta vastaan. On hyvä ymmärtää ero niiden yksityisten toimijoiden kanssa jotka ovat kunnan alihankkijoita ja todellisuudessa yksityisten kanssa, jotka eivät ole sidoksissa kunnan hankintasopimuksiin ja ”holhoukseen”.

    Anneli Koivunen said:
    10.2.2016 13.58

    Tästä siis voidaan aloittaa se asioiden muuttaminen.
    Kannattamalla Kansalaisaloitettamme Arvokas vanhuus 2 voimme ainakin yrittää taata;
    Että hoitajamitoitus pysyy tasolla, jossa pystytään hoitamaan sekä kotona että muualla olevia huonokuntoisia eläkeläisiämme turvallisesti, katsomatta siihen onko siihen hoidettavalla omia varoja.
    Että kaikilla Suomen eläkeläisillä olisi mahdollisuus saada tarvittavat lääkkeet, ilman että vähävaraisten eläkeläisten osalla raha ratkaisee onko varaa ostaa niitä lääkkeitä Apteekista.
    Ettei kukaan jää varojensa puutteessa vaille tarvittavaa hoivapaikkaa.
    Että omaishoitajille saadaan myös tarvittaessa apuja kotiin, jotta omaishoitaja pystyy huolehtimaan myöskin kaikista muista omistaan ja hoivattavan asiosta kodin ulkopuolella, ilman että tarvitsee raahata hoivattavaa mukana.
    Että hoitajat huolehtisivat myös kuntouttavasta toiminnasta vähävaraistenkin osalla ilman, että raha ratkaisee, saako kuntoutusta vaiko ei.
    Ulkona käyminen pitäisi olla kaikkien, myös vähävaraisten eläkeläisten oikeus ilman, että siihen vaikuttaa se, onko sen ostamiseen ja toteuttamiseen varoja itsellä.
    Muistathan että aikaisemman Kansalaisaloitteen Arvokas vanhuus kannatukset eivät periydy tälle uudelle. Sähköinen kannatus pankki-/mobiilitunnuksin osoittessa;
    Suomeksi; https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1672
    På Svenska; https://www.kansalaisaloite.fi/sv/initiativ/1672
    Jos haluat tehdä kannatusilmoituksen paperilomakkeella verkkopalvelun sijaan, tulosta alla olevasta linkistä PDF-lomake;
    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/kannatusilmoituslomake/Kansalaisaloite-1672-kannatusilmoitus.pdf
    Täytä siihen tietosi ja lähetä se oheiseen postiosoitteeseen; Anneli Koivunen, Otsontie 3, 05400 Jokela.
    Postittaminen tapahtuu kannattajan kustannuksella ja vastuulla.

      Jari Helenius said:
      11.2.2016 17.47

      Hieno kirjoitus! Todella ikävää luettavaa. Silloin kun palveluiden järjestämisessä ja maksamisessa on kyse tavalla taikka toisella kunnan tai valtion panostuksesta (lue verovaroin tuettu) tällöin, valitettavasti, tilanne menee siihen että halvin voittaa kun kaikesta säästetään. Onneksi me uimme täysin riippumattomana ja yksityisenä toimijana vastavirtaan laadukkaan ja asiakaskeskeisen palvelumallin myötä! Meillä ei itke työntekijät, ei asiakkaat eivätkä yrityksen omistajat.

        yksityinen said:
        12.2.2016 9.32

        Hienoa. Kuka maksaa?

          Jari Helenius said:
          12.2.2016 11.00

          Kyllä asiakas itse tai yhdessä lastensa/muiden omaisten kanssa palvelunsa maksavat. Kun ITSE MAKSAA, SAA SITÄ MITÄ TILAA. Voi itse vaikuttaa 100%:sesti siihen laatuun ja palvelun sisältöön mitä itse kukin sitten haluaa. Meillä asiakkaat ovat hyvin valistuneita mm. kotitalousvähennysoikeuden suomista mahdollisuuksista. Tällä on todella suuri vaikutus todellisiin kustannuksiin, joten ihan henkilökohtaisesti kehotan kaikkia perehtymään tarkemmin. Se on kaikkien oikeus. Piste.

          Harva tietää esimerkiksi sitä, että kotitalousvähennystä voi käyttää lapsetkin ostaessaan palveluita omille vanhemmilleen tai isovanhemmilleen. Tiesitkö sinä?

          Kun itse maksaa, saa sen mitä haluaa. Tällöin laatu on hyvää. Työntekijät nauttivat työstään, koska sitä tehdään kokonaisvaltaisesti ja asiakasta todellisuudessa ajatellen. Suosittelen seuraamaan meitä Facebookissa https://www.facebook.com/Sisaltoaelamaan.fi/ tai vaikka Twitterissä 🙂 Jos enemmän kiinnostaa seurata meidän toimintaa, niin uutiskirjeenkin voi helposti tilata meidän www-sivuilta!

            Kuolemaa toivova said:
            29.4.2016 14.15

            Entä ne vanhukset, joilla ei kertakaikkiaan ole varaa maksaa yhdestäkään hoitotoimenpiteiden ulkopuolisesta palvelusta? Heidän olisi syytä vain kuolla mahdollisimman nopeasti pois, toisaalta näin kyllä tulee käymään kun, kun ei ole varaa maksaa ruokapalveluista, pesuista, siivouksesta erikseen.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s