Tarinoita sosiaalityöstä – asiakkaiden äänellä

Posted on Updated on

 

Huhtikuussa 2012 otin itse yhteyttä sosiaalitoimeen kartoittaakseni mahdollisuutta päästä velkaneuvontaan. Olin työtön ja opintolainaa olisi pitänyt alkaa lyhentää. Olin järjestellytkin lainan maksua, mutta tilanne tuntui kuitenkin riistäytyvän käsistä. Olin saanut perintätoimistoilta maksumuistutuksia laskuista ja tv-lupamaksujen takia olin ulosottotilanteessa. Pääsin velkaneuvontaan helposti. Siellä oltiin ymmärtäväisiä, ja minun huolini otettiin tosissaan. Velkaneuvojan kanssa listattiin tiedot veloista ja hän otti yhteyttä velkojiin. Tuossa vaiheessa apu, jota sain, tuntui ratkaisevalta ja olin tosi huojentunut.

 

Sosiaalityöllä on myös globaaleja ulottuvuuksia. Reilu kauppa voi mahdollistaa syrjäytymisvaarassa olevan käsityöläisen pääsyn työelämään, eläketurvan ja sosiaaliturvan piiriin. Ompelija Jone Pryadarshini työskentelee miellyttävässä ympäristössä Bethany Colonyn leprayhteisön verannalla. Hänen ompelemiaan kasseja myydään reilun kaupan erikoismyymälöissä eri puolilla maailmaa.

 

Tarinat toimittivat sosiaalityön opiskelijat,
Milla Kärkkäinen, Kati Hjerp ja Riikka Lähdesmäki
Lapin yliopisto

Kansainvälisen sosiaalityön päivän kunniaksi Sosiaalinen tekijä -blogi julkaisee asiakkaiden kokemuksia sosiaalityöstä viikon aikana.
Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s