Tarinoita sosiaalityöstä – asiakkaiden äänellä

Posted on Updated on

 

Olin käymässä pienten lasteni kanssa isäni luona kylässä, kun hän sai yhtäkkiä sairauskohtauksen ja menehtyi. Traumaattisen kokemuksen vuoksi sain neuvolan ennaltaehkäisevän perhetyön kautta perhetyöntekijän, joka kävi viikoittain usean kuukauden ajan. Sain omaa aikaa itselleni, sain tehdä jotain mielekästä ja ajatuksia pois ahdistavasta tilanteesta. Hänen ansiostaan ymmärsin käydä purkamassa kokemusta kriisikeskuksessa. Perhetyöntekijä auttoi minua pääsemään yli pahimman vaiheen, sain tukea ja keskusteluapua. Olen siitä kiitollinen.

 

Kun lapseni oli 9-vuotiaana sairaalassa tutkimus- ja hoitojaksolla masennuksen ja itsetuhoisuuden takia, minut ohjattiin sosiaalityöntekijän juttusille, koska olin ihan hukassa kelan etuuspapereiden ja muiden käytännön asioiden kanssa. Sosiaalityöntekijän kanssa kävimme paperit kohta kohdalta läpi ja hän selitti mitä milläkin kysymyksellä tarkoitetaan. Hän oli apuna ja tukena, kun olin ihan uuden asian edessä. Myöhemmin hän vielä nappasi käytävällä hihasta kiinni ja kyseli kuulumisia. Ilman sosiaalityöntekijää, olisin jäänyt yksin minulle vieraan asian edessä.

 

Tarinat toimittivat sosiaalityön opiskelijat,
Milla Kärkkäinen, Kati Hjerp ja Riikka Lähdesmäki
Lapin yliopisto

Kansainvälisen sosiaalityön päivän kunniaksi Sosiaalinen tekijä -blogi julkaisee asiakkaiden kokemuksia sosiaalityöstä viikon aikana.
Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s