Tarinoita sosiaalityöstä – asiakkaiden äänellä

Posted on Updated on

 

Vasemmassa silmässäni on kahden erikoislääkärin lausuntojen mukaan näkökykyä jäljellä 3/1000. Silmä vaurioitui lapsuudessani kranaatin sirpaleesta. Kun talvisota päättyi, olin 8-vuotias ja lähdimme evakkomatkalle. Äiti pyysi minua huolehtimaan pienemmistä veljistäni, koska hänellä oli kantamuksia ja vauva toisessa käsipuolessaan. Pyrkimys olla vastuullinen on kuvannut minua hyvin pienestä pitäen. Eräänä päivänä tammikuussa 2000 luin vielä illalla kirjaa ja aamulla en enää nähnyt mitään oikeallakaan silmälläni. Sosiaalityön kanssa en ole ollut tekemisissä ennen kuin minulle tehtiin vammaispalvelun palvelusuunnitelma muutama vuosi sitten. Koska otin apua vastaan, olen koittanut sitten itsekin olla avuksi omalta osaltani. Olen auttanut monia ihmisiä saamaan heille kuuluvia palveluja. Naapuriani autoin saamaan kaiteen portaisiin, minkä ansiosta hän pääsi ulkoilemaan elämänsä viimeisen puolen vuoden aikana.

Kymmenen vuotta sitten olin työtön kahden alle 5-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Arki oli raskasta ja tilanteeni tuntui toivottomalta, pakotin itseni huolehtimaan lasten perustarpeista. Yritin pärjätä yksin, mutta olin yhä uupuneempi ja masentuneempi. Toisella lapsella alkoi kuntoutussuunnitelman teko ja tukijakso liikuntavammaisten koululla. Tukijaksoon kuului sosiaalityöntekijän tapaaminen. Sosiaalityöntekijä huolestui voinnistani ja otti asiakseen auttaa meidän perhettä. Hänen avullaan minulle saatiin järjestettyä aluksi kiireistä keskusteluapua, sitten rahoitus pitkäkestoiseen terapiaan. Auttamalla minua apua sai koko perhe. Oikean hoidon avulla kuntouduin pikkuhiljaa, pystyin jälleen olemaan hyvä äiti, sekä suunnittelemaan omaa tulevaisuuttani. Tänä päivänä olen töissä, lapset ovat teini-ikäisiä ja elämä rullaa mukavasti – kiitos sosiaalityöntekijän, joka pysähtyi kuuntelemaan ja halusi auttaa.

 

Tarinat toimittivat sosiaalityön opiskelijat,
Milla Kärkkäinen, Kati Hjerp ja Riikka Lähdesmäki
Lapin yliopisto

Kansainvälisen sosiaalityön päivän kunniaksi Sosiaalinen tekijä -blogi julkaisee asiakkaiden kokemuksia sosiaalityöstä viikon aikana.
Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s