Marginalisoiko digitalisaatio näkövammaisia entisestään?

Posted on

Sähköisten palveluiden tarjoaminen ja käyttäminen ovat arkipäivää ja parhaimmillaan palvelut ovat saatavilla esteettömästi mahdollistaen yksilön kannalta mielekkään toiminnan. Kiihtyvän digitalisoitumisen maailmassa haluamme kuitenkin kysyä, ovatko sähköiset palvelut saatavilla tasavertaisesti eri väestöryhmien keskuudessa? Pohdimme sähköisten palveluiden esteettömyyttä tarkemmin palveluiden käytettävyyden näkökulmasta näkövammaisilla.

Esteetön ympäristö huomioi laaja-alaisesti ihmisten monenlaisuuden eikä se erottele ihmisiä toimintakyvyn perusteella [1]. Esteettömyys pohjaa yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen, jotka ovat keskeisiä Suomen perustuslaissa [11], Yhdenvertaisuuslaissa [12] ja vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevassa YK:n yleissopimuksessa [13]. Erityisesti sähköisten palveluiden esteettömyyteen viitataan Euroopan parlamentin hyväksymässä direktiivissä, jossa todetaan, että julkisen hallinnon, sairaaloiden ja julkisen sektorin toimijoiden Internet-sivujen ja applikaatioiden tulee olla esteettömiä [2].

Näkövammaisten tiedonsaanti

Esteettömyydellä on merkitystä yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden toteutumisessa, mutta myös näkövammaisen toimijuuden ja osallistumisen mahdollistamisessa. Näkövammaisuus kuuluu kommunikaatiovammaisuuteen, joka vaikeuttaa tai saattaa estää kokonaan kommunikaation ja tiedonsaannin. [7.] Näkövammaisten liitto (ry) toteaakin, että näkövammaisilla tulee olla yhtäläinen mahdollisuus hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa nyt ja tulevaisuudessa [9].

Lisääntyvät sähköisen asioinnin palvelukanavat mahdollistavat parhaimmillaan näkövammaisten itsenäisen toimimisen ja osallisuuden tunteen. Virastoissa asioinnin tai paperilomakkeiden täyttämisen sijaan voi asioida rauhassa omalta kotitietokoneelta käsin ja omien tarpeellisten apuvälineohjelmien tukemana. Tätä blogitekstiä varten otimme yhteyttä muutamaan näköongelmaiseen ihmiseen ja pyysimme heiltä käyttäjäkokemuksia sähköisistä palveluista.

“Jos sähköiset palvelut ovat aidosti käytettäviä, ei tarvitse käyttää rajattuja avustajan tunteja virastoissa asioimiseen – sähköinen palvelu oikeasti lisää asioinnin helppoutta.”

Näkövammaisuudessa on erilaisia pohjadiagnooseista seuraavia muotoja, jotka aiheuttavat sähköiseen asiointiin erilaisia haasteita. Täysin sokeat toimivat esimerkiksi puhesyntetisaattori-ohjelmien varassa. Näköongelmaisista osa näkee silmän keskiosalla sumeasti, mutta heillä voi olla näkökentän laidoilla tarkempaa näkökykyä. Toiset näkevät silmän keskiosalla tarkasti rajatun määrän kerrallaan, joskus vain suikaleen keskeltä näyttöä. Molemmissa tapauksissa pään kääntely tai apuvälineet ovat tietokoneen käytössä tarpeellisia, mutta näköön perustuvan käytettävyyden kannalta näyttöobjektien sijoittelu on olennaisessa roolissa.

“Hankalimpia ovat sivustot, joilla on liikkuvaa kuvaa ja asiat ripoteltu sinne tänne ilman selkeää hakemistopalkkia ja teksteissä huono kontrasti. Lomakkeissa täytettävien kenttien sijaintia voi olla vaikea hahmottaa, koska reunat eivät erotu. Sitä sitten vaan sohii hiirellä ja yrittää osua oikeaan kohtaan.“

Näkövamma voi vaikeuttaa tiedonsaantia, jolloin avainasemassa on nähtävän aineiston koko ja kontrasti [6]. Ongelmana tietokoneella työskentelyssä voi olla tiedon kirjaaminen ja hakeminen. Erilaiset apuvälineet helpottavat usein tietokoneella työskentelyä [9; 8.] Näkövammaisen kannalta ongelmia voivat tuottaa esimerkiksi sivut, joilla on liikkuvaa kuvaa ja selkeää hakemistopalkkia ei ole löydettävissä tai värien keskinäistä kontrastia ei ole ajateltu (esim. valkoinen teksti vaaleankeltaisella pohjalla). Monet näkövammaiset käyttävät apunaan ruudunlukijoita, jotka eivät tunnista sellaista tekstiä, joka on toteutettu kuvina.

“Internet-sivut, joissa tieto on tekstinä, ei linkkien takana, ovat melko haasteellisia. Näillä sivuilla en kykene puheohjelman avulla ”silmäilemään” tekstiä, vaan minun on käytävä koko teksti läpi, löytääkseni sieltä tiedon, jota tarvitsen.”

Hyviäkin kokemuksia viiteryhmämme edustajilta kuitenkin löytyy, esimerkiksi verottajan sähköiset lomakkeet ovat näkövammaisen kannalta helppokäyttöisiä. Samoin Kelan sivuista on laajasta tietomäärästä huolimatta onnistuttu rakentamaan näkövammaisen kannalta selkeät ja suhteellisen esteettömät. Tähän vaikuttaa se, että eri elämäntilanteita koskevat tiedot on jaoteltu sivuille omien linkkien taakse. Esteettömyys sähköisissä palveluissa mahdollistuu, kun tietoa on sivustoilla vähän ja se on mahdollisimman selkeästi esillä. Tiedonsaanti tällaisilta sivuilta on helppoa näkövammaisten apuvälineillä. 

Tarkoituksenamme oli tuoda esille näkövammaisten näkökulmaa sähköiseen asiointiin voimakkaasti digitalisoituvassa julkisten palvelujen palvelukanavaviidakossa. Haarni [3] korostaa, että teknologian ja palveluiden saavutettavuus ja käytettävyys on hyvin moniulotteinen ja vivahteikas kysymys. Vaikka näkövammaisten osuus väestöstä on marginaalinen, ei kyse ole pienestä käyttäjäryhmästä. Tarve autonomiseen asiointiin on itsestäänselvyys ja palautuu viime kädessä kansalaisten väliseen yhdenvertaisuuteen.

Asiakkaan osallisuus ja itsemääräämisoikeus 

Käynnissä olevan Sote-uudistuksen tavoitteena on toiminnan muutos, jonka avulla parannetaan palvelujen saatavuutta ja yhdenvertaisuutta. Muutoksen tärkeä väline on digitalisaatio [10]. Sote- ja maakuntauudistus tulee muuttamaan voimakkaasti myös saatavilla olevien sähköisten palveluiden kenttää. Jatkossa maakunta on yksi julkisen hallinnon tärkeimmistä digitaalisten palvelujen tarjoajista [4]. Hallituksen strategiaistunto 12.9.2016 on asettanut perustavaa laatua olevaksi lähtökohdaksi Sote-uudistuksen yhteydessä uusittaville digitalisaatioratkaisuille, että niillä tuetaan asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta [5].

Nähtäväksi jää miten näissä yhdenvertaisuutta korostavissa tavoitetiloissa tullaan konkreettisten palvelujen tasolla onnistumaan ja mitä vaikutuksia Sote-uudistus tulee näkövammaisten asiointikokemuksille aiheuttamaan. Toivottavaa olisikin, että jokin taho ottaisi asiakseen toteuttaa tutkimuksen aiheesta siinä vaiheessa kun Sote-uudistuksen tuottamat tuoreet palvelut on avattu kansalaisten käyttöön.

Lapin yliopiston sosiaalityön opiskelijat: Grönqvist Jenni, Honkela Tuovi ja Pajula Annika

 

Lähteet:

[1] Esteettömyys.  http://www.esteeton.fi/portal/fi/esteettomyys/ Viitattu 15.2.2017.

[2] Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/2102. Annettu 26 päivänä lokakuuta 2016, julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L2102&from=EN Viitattu 21.2.2017

[3] Haarni, Ilka. 2006. Keskeneräistä yhdenvertaisuutta. Vammaisten henkilöiden hyvinvointi ja elinolot Suomessa tutkimustiedon valossa. Stakesin raportteja 6/2006. Helsinki: Valopaino Oy. http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/raportit/R6-2006-VERKKO.pdf. Viitattu 16.2.2016.

[4] Hallituksen linjaus Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla.

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hallitus-linjasi-sote-ja-maakuntauudistuksen-digitalisaatiota

Viitattu 15.2.2017.

[5] Hallituksen strategiaistunto 12.09.2016.

http://stm.fi/documents/1271139/1979378/Digitalisoinnin+ja+ICT-toiminnan+linjaukset+maakunta-+ja+sote-uudistuksissa+12.9.2016.pdf/b3ca2aa3-4d7e-48ae-a1bd-27ccbb1e1b46

Viitattu 15.2.2017.

[6] Kemppainen, Erkki. 2008. Kohti esteetöntä yhteiskuntaa. Yhteiskuntapolitiikan normatiiviset keinot esteettömyyden edistämisessä. Stakesin raportteja 33/2008. Helsinki: Valopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/74978/R33-2008-VERKKO.pdf?sequence=1. Viitattu

[7] Konttinen, Juha-Pekka; Korpi, Jari; Könkkölä, Kalle & Saraste, Heini. 16.2.2007. Suo, kuokka ja Jari: Vammaisten oikeuksia raivaamassa. Helsinki: Vammaisten Ihmisoikeuskeskus.

[8] Malm, Marita. 2012. Näkövammaisuus. Teoksessa: Malm, Marita; Matero, Marja; Repo, Marjo & Talvela, Eeva-Liisa. (toim.). Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. Helsinki: SanomaPro.

[9] Näkövammaisten liitto ry: Palvelut näkövammaisille, tietotekniikka.  http://www.nkl.fi/fi/etusivu/palvelut_nakovammaisille/tietotekniikka/apuvalineet-ja-ohjelmat.   Viitattu 10.2.17.

[10] Sote-uudistus ja digitalisaatio. http://alueuudistus.fi/soteuudistus/digitalisaatio Viitattu 15.2.2017.

[11] Suomen perustuslaki 11.6.1999/731. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731 Viitattu 15.2.2017.

[12] Yhdenvertaisuuslaki 30.12.2014/1325. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325 Viitattu 15.2.2017.

[13] YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista ja sopimuksen valinnainen pöytäkirja. http://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_net.pdf Viitattu 15.2.2017

 

 

Advertisements

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s